MİTSUBİSHİ EVO X TESTİ - İSPANYA - SÜRÜŞ İZLENİMİ - ONUR AKÇAY


Bazı yazılarda anlatacak o kadar fazla şey vardır ki, nereden başlayacağınızı bilemezsiniz. Tıpkı Mitsubishi Lancer Evolution'da olduğu gibi. Daha önce sadece bilgisayar oyununda veya PlayStation'da kullanabildiğiniz türden bir aracın direksiyonuna oturduğunuzda ister istemez haleti ruhiyeniz değişiyor. Eğer benim gibi dünyanın en güzel ülkelerinden olan İspanya'ya daha ilk gidişinizde böyle bir tecrübe yaşıyorsanız, pusulanızın şaşması gayet doğal. Bu nedenden dolayı bavulu kaybetmemi ve iki gün boyunca aynı kıyafetlerle dolaşmayı bile pek sorun etmedim. Otomobille tanışmadan önce Madrid'te kaldığımız gün tatil havasında geçti.

Rehber eşliğinde atılan keyifli şehir turunda Sultan Ahmet'te dolaşan turistler gibiydik. Ertesi sabah sebebi ziyaretimizin nedeni Lancer Evo X ile olan randevumuza yetişmek için bir zamanların Endülüs Emevi Devleti'nin başkenti, aynı zamanda Yahya Kemal'e "Endülüste Raks" şiirini yazdırtan ve her köşesinde Emevi izlerini taşıyan büyüleyici şehir Granada'ya hareket ettik. Osmanlıcası "Gırnata" olan ve Endülüs mimarisinden izler taşıyan şehrin sokaklarında Lancer Evolution'la dolaşmak benim için imkânsızı başarmak gibi bir şeydi.

Salvo Yapıyor
Mitsubishi Lancer Evolution ile burun buruna geldiğimde nedenini bilmediğim bir tedirginlik yaşadım. Belki de agresif ön görünümden dolayıdır, ama kesin olan bir şey var ki Evo X korkutucu bir otomobil. Devamlı tehditkâr bakışlar fırlatan araç sizi psikolojik baskı altına alabiliyor. Sanki mahallenin kabadayısıyla karşı karşıyasınız ve göz göze gelmemek için her şeyi yapıyorsunuz.

Markanın sancak gemisi olarak anılan araç, Lancer ailesindeki ilk "jet savaş uçağı" ızgarasına sahip model olarak karşımıza çıktı. Genişleyen ölçüleri nedeniyle iç mekânda selefine göre daha ferah bir yaşam alanı sunan otomobilin iki versiyonu bulunuyor; "GSR" ve "MR". GSR donanımından yaklaşık 10 bin euro daha pahalı olan MR (bizim kullandığımız) versiyondaki en büyük fark; Bilstein amortisörler, Eibach helezon yaylar, 18 inç BBS dövme alüminyum jantlar ve Brembo 2 parçalı ön disk frenlerden oluşan "Yüksek Performans Paketi". Hem performansı hem de görünümü özelleştiren bu pakete ek olarak; 650 watt Rockford Fosgate müzik sistemi, hard disk sürücülü (HDD) 7 inç LCD monitör on-board navigasyon, deri ısıtmalı Recaro ön koltuklar, anahtarsız çalıştırma sistemi ve MR dış aksesuar paketi iki versiyonun birbirinden ayrılmasını sağlıyor. Tüm düğmelerini büyük bir gayretle kurcaladığımız kokpitin malzeme kalitesi de iyi seviyede. Mükemmel spor koltuklar ve kullanımı rahat direksiyon adeta işin sırrı. Spor bir otomobilden beklenmeyecek kadar konforlu olan Evo'un kliması da dijital olmalıydı.

Gelelim işin eğlenceli kısmına; yani motor ve performansa. Belki de buraya kadar anlattıklarım tahmin edilebilir şeylerdi. Amakesin olan bir şey var Evo X'un performansı tahmin edebileceğinizden çok üstte. Teorik bilgileri aldıktan sonra otomobilin direksiyonuna oturduğumda çocuklar gibiydim. Bu kadar güçlü ve agresif bir makinaya hükmetme duygusu bende ters tepti. Tam anlamıyla kendimi lunaparktaki beş yaşındaki afacanlara benzettim. Tabii ki benim pamuk şekerim farklıydı; ortalama 70 bin euro değerinde, hırçın ve siyah...


Şifre; Yeni Motor
"4B11 DOHC MIVEC" sizce nedir? Hayır hayır aktivasyon kodu veya bir programın 'serial number'ı değil. Evo X'un yeni 4 silindirli 16 supaplı 2.0 litrelik turbo motorunun adı. Yeni güç ünitesinde alüminyum pres döküm motor bloğu ve silindir kapağı kullanılmış. Bu durum ağırlık konusunda, demir döküm bloklu benzer bir motora göre, yaklaşık 12 kg'lık bir azalma sağlıyor. 6500 d/d'de 295 HP güç üreten motor, 3500 d/d'de 366 Nm tork açığa çıkarıyor. Emiş ve egzoz kanalları yeniden düzenlenen 4B11'in artık ön tarafa bakan bir emiş kanalı ve arkaya doğru bakan bir egzoz kanalı bulunuyor. Bu değişiklik, egzoz borusunu motorun altından geçirme zorunluluğunu ortadan kaldırmış ve motorun 10 mm daha aşağıya alınarak, daha düşük bir ağırlık merkezi oluşturmasına katkı sağlamış.

Mitsubishi Evo X'unu ekmek kadayıfına benzetirsek, eğlenceyi artıran Twin Clutch SST/ Çift Debriyajlı Spor Şanzıman'ı da, olmazsa olmaz "kaymak" gibi görebilirsiniz. Çünkü "Normal", "Spor" ve "Süper Spor" modları bulunan şanzıman her türlü sürüşe cevap verebiliyor. DSG şanzımana benzer bir sistemle çalışan aktarma, sürüş keyfini tavan yaptırıyor. Granada sokaklarını arşınlarken bunu anlasak da, işin rengi Guadix Pisti'ne gittiğimizde daha netleşti. Üst üste (kendimce) hızlı turlar atmaya başladığımda SST'nin iyi bir dost olduğuna karar verdim. Özellikle "Süper Spor" modda gaz tepkilerini çok iyi algılayan alet, en yüksek deviri çevirmek için can atıyor. Motordan çıkan sese ve sergilenen performansa şapka çıkartmamak elde değil. Güçlü olduğu kadar teknolojik bir otomobil de olan Evo X'un "Süper Tüm Tekerleklerden Çekiş Kontrolü"/S-AWC, "ACD/Aktif Merkez Diferansiyel", "AYC/Aktif Yalpalama Kontrolü", "Active Stability Control/ASC" ve "Spor ABS" de beraberinde geliyor.

Yazının başında da belirttiğim gibi yazacak ve yapacak çok şey var, ama imkânlar ve fırsatlar sınırlı. Gerçekten etkileyici bir otomobil olan ve evrimini tamamlayan Evo X, her eve lazım. 60 ile 70 bin euro arasında değişen fiyatlar da böyle bir otomobil için uygun. Evo X lansmanından sonra geriye dönüp baktığımda aklımda birkaç kelime kalmış; İspanya, Granada, az pişmiş biftek, güzel kızlar ve bir de 295 HP.

Yazı: Onur Akçay
Fotoğraflar: Xavier De Nombel
Daha yeni Daha eski