Yeni Hyundai i20 Nasıl Olmuş?
Bildiğiniz üzere hepimizin canını sıkan, üzen pandemi sürecinde ‘araç sahipliği’ konusu farklı yerlere evirildi. Toplu taşımadaki virüs riskinden korkan ve imkanı olan tüketiciler araç almaya başladılar. Bu süreçte dünyadaki fabrikaların birçoğunun rutin üretimini yapamaması nedeniyle ülkemize araç girişi azaldı. Sonuç olarak araç bulmanın zorlaştığı günlerde insanlar birbirleriyle yarışarak istedikleri modelleri satın aldılar. Bazı modellerde aylarca sıra bekleyenler dahi oldu. Üstelik bu süreçte döviz kurları yukarı doğru hızlı hareketler yaptığından otomotiv markaları neredeyse her hafta fiyat listesi güncellediler, ama talep o kadar kuvvetliydi ki toplam otomotiv pazarı kasım sonu itibarıyla 668.495 adete ulaştı.
Hal böyle olunca otomotiv gazetecisine genellikle iki soru yöneltilir! Bir; “Hangi modeli almalıyım?” İki; “Şu modeli düşünüyorum ne dersiniz?” İlk sorunun ucu gerçekten çok açıktır. Özellikle sosyal medyadan aldığım bu soruya cevap vermek zordur. Çünkü doğru aracı seçmek sadece bütçeyle alakalı değildir. Kişinin ihtiyaçlarını bilmek gerekir. Örneğin; aracı kaç kişi kullanacak? Bebeği veya kaç çocuğu var? Genellikle şehir içinde mi kullanıyor? Çok fazla uzun yol yapar mı? Trafikte günde kaç saat kalıyor? Bu tarz onlarca sorunun cevabını bilen biri doğru aracı önerebilir. “Hangi modeli almalıyım?” sorusuna yanıt vermek görece daha kolaydır. Çünkü bu soruyu yönelten kişi büyük ihtimalle uzun süredir alabileceği modelleri inceleyen, ihtiyacı ve bütçesi doğrultusunda doğru karar vermeye çalışan, son olarak güvendiği, takip ettiği birinin fikrini almak isteyen bir tüketicidir. İşte bu noktada son iki ayda en çok soru aldığım modellerin başında yeni i20 geliyor. Sadece bir Instagram hikayesi ile aracın Türkiye’de satışa sunulduğunu duyurduğumda yaklaşık 40 farklı kişiden soru aldım. Web sitemizden haberi okuyanların sayısı 2500 kişiyi geçti. Benim için bu rakamlar bile Hyundai i20’nin ülkemiz için oldukça iyi ve uygun bir model olduğunun göstergesi. Peki kim bu yeni Hyundai i20 ile ilgilenen insanlar? Araç fiyatlarının son aylarda hız kesmeden yükseldiği piyasada görece daha uygun fiyatlı ve yeni bir araç arayan genç tüketiciler (içlerinde bekar olanlarda var, yeni evli veya çekirdek aileye sahip tüketicilerde var) ile evlatlarına araç almak isteyen ebeveynler de var. En azından bana ulaşan, araç hakkında fikirlerimi öğrenmek isteyenler böyle diyebilirim.
Donanım önemli değil, sıfır kilometre bir araç alacağım, uzun süre sorun çıkarmasın diyenlere söylediğimi buradan da tekrar edeyim. Yeni Hyundai i20’nin düz vitesli baz versiyonu 166 bin TL’den başlıyor. Otomatik vitesli versiyonun başlangıç fiyatıysa 187 bin TL. Evet haklısınız, baz versiyonlar bile pahalı, ama kabullenelim artık ‘ucuz’ araç yok! Benim kullandığım test aracı gerçekten çok keyifli ve şıktı. En üst donanım olan 1.0 T-GDI 7 İleri DCT Elite Plus versiyonu olduğundan hem görüntüsüyle dikkatleri çekiyordu hem de kokpitte keyifli bir seyahat sunuyordu. İç mekanın genel kalitesini beğendim. Sürüş modlarına göre değişen hayalet göstergeler çok hoş. Direksiyon simidini biraz daha küçük olabilirdi. Konsolun ortasındaki 10.25 inçlik ekran kullanışlı ve kısa sürede alışıyorsunuz. Koltuklar rahat, müzik sistemi iyi, ama yüksek seslerde kalite biraz bozuluyor.
Yeni i20’nin boyu 5 mm uzayarak 4.040 mm’ye, aks aralığı ise 10 mm artarak 2.580 mm’ye çıkarılmış. 1.775 mm’lik genişliği ile ikinci jenerasyona göre 41 mm genişleyen i20, iç mekanında ön sırada 30 mm, arka sırada ise 40 mm ilave omuz genişliği sunuyor. Ayrıca, arka diz mesafesi ise 27 mm artarak 882 mm’ye ulaşıyor. Sportif tasarım felsefesi gereği 24 mm daha alçak bir tavan çizgisine sahip olan aracın bagaj hacmi ise 51 litre artarak 352 litreye çıkmış. İhtiyaç halinde katlanan arka koltuklar ise yatırıldığı zaman toplam 1.165 litre hacim sunuyor. Kullanıcılarına siyah tavan renk opsiyonuyla beraber 17 farklı renk kombinasyonu sunan Yeni i20’deki 17 inçlik şık jantlar da sportifliği ve dinamizmi artıran bir diğer detay.
İlk kez 2008 yılında tanıtılan ve 2010 yılından itibaren Türkiye’de üretimine başlanan Hyundai i20’de artık dizel motor bulunmuyor. 1.0 litrelik turbo benzinli motoru çok tatminkar bulduğumu belirtmeliyim. Özellikle aracı spor moda aldığınızda 7 ileri şanzımanın uyumuyla ortaya çıkan ses sürüş keyfini artırıyor. 100 beygir güç ve 172 Nm tork açığa çıkaran motor sayesinde araç 11.4 saniye 0-100 km/s hızlanmasını tamamlıyor. Yeni Hyundai i20’nin fabrika verisi şehir içi yakıt tüketim ortalaması 6.3 litre olarak gözüküyor. Şansıma yağmurlu bir havada karşıma çıkan araçla 4 gün sonunda elde ettiğim tüketim verisi 7.6 litreydi. Ama itiraf edeyim 1.0 litrelik turbo motorun sesi o kadar hoşuma gitti ki, gaz pedalına acımadan bastım. Bu nedenle 7.6 litre şehir içi tüketimi hiç fazla değil. Genel olarak beğendiğim ve sınıfın en iyi modelleri arasında yer alan Yeni Hyundai i20’de 1.4 litre atmosferik motor ve 1.0 litrede mild hibrit seçenekleri de bulunuyor. Test aracım 1.0 T-GDI 7 İleri DCT Elite Plus versiyon ne yazık ki yüzde 80’lik vergi dilimine geçtiği için fiyatı şu an 280 bin TL. Ama hemen altında yer alan ‘Elite’ donanımlı versiyon yüzde 50’lik vergi diliminde kaldığından 228 bin TL’ye satılıyor. Ama ben ille de “Elite Plus” istiyorum derseniz 1.4 litrelik atmosferik motorlu i20’nin fiyatı 231 bin TL! Bu sınıfta bir araç arayanların yeni Hyundai i20 ile test sürüşü yapmasında fayda var...