CİTROEN C4 CACTUS TESTİ


Citroen C4 Cactus Sürüş İzlenimi

Otomotiv sektöründe tasarım savaşları her geçen gün daha da şiddetlenerek devam ediyor. Markalar kendilerine özgü dizaynlarla yeni modellerini şekillendiriyor. Bazı markalar tasarımlarda bir devamlılık elde etmek amacıyla yeni otomobillerinde çok büyük değişikliklere gitmiyor. Fakat tıpkı Citroen gibi birçok markadan da cesur adımlar geliyor. İşte büyük bir risk alınarak tasarlanan ve piyasaya sürülen C4 Cactus’un özellikleri!


İlk bakışta dikkatleri üzerine çeken Citroen C4 Cactus’un gerçekten alışılmışın dışında bir görünümü var. Dikkat çeken noktaların başında büyük marka logosu, kaş şeklinde gözüken üst tarafa konumlandırılmış ince led gündüz farları ve air bump içine yerleştirilen farlar geliyor.


Air Bump Ne İşe Yarar?
Şüphesiz aracın yan tasarımında göze çarpan en önemli nokta air bump adı verilen kaplamalar. Yumuşak deriyle kaplı bu hava kapsülleri adeta amortisör görevini üstlenerek aracı ufak darbelerden koruyor.  Termoplastik polüretan adlı özel bir malzemeden üretilen air bumplar renk atmama özelliğine sahip ve kullanılamaz hale geldiğinde yenisiyle kolayca değiştirilebiliyor. Bu nedenle özellikle park veya manevra sırasında oluşabilecek birçok çizik ve ufak hasarı engelleyebiliyor. Airbumplar sayesinde küçük hasarlarda araç boyatılmadığı için ikinci el değerinde de herhangi bir kayıp yaşanmıyor. 

Çikolata, koyu gri, kum gri, siyah olmak üzere dört farklı renkte sunulan Airbumplar Citroen C4 Cactus’un dış görünümünü belirleyen en önemli öğeler. Bu nedenle ön ve yan tarafta kullanılan airbumplara arka tarafta da rastlıyoruz. Bagaj kapağı ve arka tamponda hava kapsülleriyle kaplı.
Cactus C4 olarak adlandırılsa da C3’ün geliştirildiği PF1 platformunu kullanıyor.  4.16 m uzunluğa, 1.73 m genişliğe ve 1.48 metre yüksekliğe sahip Cactus, standart Citroen C4’ten 16 cm daha kısa, 6 cm daha dar ve 4 cm daha alçak. 358 litrelik bagaj hacmiyse 22 litre daha düşük.



Vites Kolu Yerine Düğme
Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008 gibi önemli rakipleri bulunan Citroen C4 Cactus’un iç mekanı da alışılmışın dışında detaylara sahip. İlk göze çarpan detay otomobilde standart bir vites kolunun bulunmaması. Markanın easypush olarak adlandırdığı sistem sayesinde n harfiyle aracı boşa alıp, r harfine basarak geri, d harfine dokunarak da ileri doğru hareket ettiriyorsunuz.

Vites kolu olmadığı için bu alanda önemli bir boşluk elde edilmiş ve eşya gözü olarak değerlendirilmiş, fakat görüntüsü hoşuma gitse de tasarım bütünlüğünü bozan büyük tasarlanmış el frenini sevmedim. Bu büyük el freni eşya bölmelerine ulaşımı da güçleştiriyor. Bence böyle teknolojik detaylara sahip, 2014 technobest ödülünü alan Cactus’e tıpkı vitesleri gibi bir düğmeyle kontrol edilebilen elektronik park freni çok yakışırdı.

İlginç İç Mekan
Otomobilin malzeme kalitesi rakiplerinden geri kalmayacak düzeyde. 8,5 litrelik özel dizayn torpido nedeniyle yolcu hava yastığı Cactus’un tavanına yerleştirilmiş. Aracın neredeyse tüm kontrolleri konsolun ortasına yerleştirilen 7inçlik dokunmatik tablet ekrandan yapılıyor. Birçok sürücü tüm kontrollerin buradan yapılmasını tercih etmeyebilir, ama alıştıktan sonra sistemin kolay kullanılan keyifli bir yol arkadaşına dönüştüğünü söyleyebilirim. Bence tek sorun ekranın sürücüye dönük olmaması.
Kanepe görünümlü ön koltuklara sahip şık iç mekandaki en büyük dezavantaj, arka camların tamamen açılamaması. Şöyle ki arka camlar tıpkı eski kelebek camlar gibi sadece hafifçe dışarı doğru açılabiliyor.  Karartılmış arka camlarında etkisiyle arka koltukların çok ferah olmadığını söyleyebilirim. Bence Cactus mutlaka cam tavanla birlikte satın alınmalı. 


İki Motor Seçeneği
Citroen C4 Cactus’de 1.2 litre 82hp benzinli ve bizim test aracımızda da görev yapan 1.6 litre 92hp dizel motor seçenekleri bulunuyor. Benzinli versiyonda 5 ileri otomatikleştirilmiş ve manuel şanzıman seçilebiliyor. Dizel versiyonda ise 6 ileri otomatikleştirilmiş etg6 adında bir şanzıman görev yapıyor. Açıkçası en üst donanım seviyesindeki 92 beygirlik dizel test aracımızın performansını yeterli buldum. Ama şanzımanın keyif verdiğini söyleyemem. Özellikle hızlanmak istediğinizde vites geçişlerini sarsıntılı ve bekleyerek gerçekleştiren bu vitesin C4 Cactus’e yakışmadığını düşünüyorum.

Standart Citroen C4’ten 200 kg daha hafif olan Cactus’un fabrika verisi yakıt tüketimi ortalama 3.6 litre. 1055 kg boş ağırlığı bulunan test aracımızla biz 100km’de ortalama 5.2 litre yakıt harcadık. 12.6 saniyede 0-100 hızlanmasını tamamlayan aracın yumuşak süspansiyonları sürüşte konforu artırmış, ama zorlandığında önden küçük kaymalara neden oluyor. ESP’nin standart olarak sunulması önemli bir artı olarak karşımıza çıkıyor.


Genel Değerlendirme
Citroen C4 Cactus testimizin sonuna geldik. Araç tasarımı ve özellikleriyle gerçekten cesur bir model. Sıra dışı bir model arayanlar için iyi bir seçenek olan C4 Cactus’un benzinli versiyonu 56.200TL’den, dizel versiyonuysa 67.600TL’den başlıyor. Bizim kullandığımız en üst donanım 1.6 litre 92hp dizel otomatik test aracının fiyatıysa 72.100TL.


Test Yazısı: Onur Akçay
Fotoğraflar: Murat Şahin

Teknik özellikler 
1.6 litre dizel
92 hp @ 3750 d/d
230nm @ 1750 d/d
Karma yakıt tüketimi 9.1 litre
0-100 km/s : 12.6 saniye
Maksimum hız: 180 km/s
Test aracı fiyatı: 72.100 TL
Daha yeni Daha eski